Τετάρτη 10 Ιουλίου 2013

Διαφημίσεων παραπλανήσεις (internet)...

Δεν είναι σπάνια τακτική εταιρίες, site, επιχειρηματίες που θέλουν να σπρώξουν την όποια μαλακία έχουν στα χέρια τους σε όποιον έχει φαγούρα στα δικά του και θέλει να διώξει λεφτά, να χρησιμοποιούν παραπλανητικά μέσα, παρ' όλο που κανονικά δεν θα έπρεπε βάσει του νόμου 2251/94 και του 3582/2007. Οι νόμοι αυτοί περιέχουν εκτός από τα περί παραπλανήσεων πάρα πολλά πράγματα σχετικά με το τι κινδύνους αντιμετωπίζουμε ως καταναλωτές. Όλος ο νόμος υπάρχει εδώ για όποιον έχει όρεξη.


Έτσι λοιπόν, υπάρχουν πάμπολλα παραδείγματα, ειδικά στο internet όπου ψάχνεις να αγοράσεις τρίφτη, και καταλήγεις να πάρεις με τρίχρονη συνδρομή σε ινστιτούτο λεύκανσης πρωκτού (με δώρο τις κρέμες για το πρώτο εξάμηνο).

Μία σύντομη βόλτα, μια ματιά εδώ, μια ματιά εκεί, δεν άργησε να μου δώσει τα πρώτα στοιχεία.

Για παράδειγμα υπάρχουν οι ασφάλειες αυτοκινήτου, οι οποίες λίγο να ψάξεις βλέπεις που κινούνται τα πράγματα. Το να βρεις ασφάλεια στην Αττική, για ψιλοκαινούργιο αυτοκίνητο, με νορμάλ έως χαμηλά κυβικά, και να έχεις και καλό ιστορικό, π.χ. όχι ατυχήματα, πολλά χρόνια το δίπλωμα κλπ ώστε να βελτιωθεί λίγο η τιμή, δύσκολα θα πέσεις κάτω από τα 200 ευρώπουλα το εξάμηνο χωρίς να πας στην ασφαλιστική του θειού σου του Αντώνη που την άνοιξε προχθές.

Ε, αποκτώντας αυτή την εικόνα ψάχνοντας πολύ λίγο, συναντάς την παρακάτω εικόνα:


Δηλαδή, κάποιος φωνάζει στο υποσυνείδητό σου ότι μπορείς να ασφαλίσεις τη Lamborghini σου με 130 ευρώ το εξάμηνο και όχι με €3.000 ας πούμε.

Μετά, εκεί που κόβεις βόλτες στο facebook σου χτυπάει στο μάτι μια μαλακία που σου λέει ότι οι Έλληνες είναι σχεδόν όλοι βούρλα. Ότι το 95% των Ελλήνων δεν μπορεί να βρει πόσο κάνει 2+2*2. Ιδού:


Αφού λοιπόν πατήσεις είτε σωστή απάντηση είτε λάθος σε πάει να μετρήσεις τρίγωνα, όπου αφού πάλι εσκεμμένα πατώντας λάθος απάντηση (στην προκειμένη περίπτωση "50") μου λέει ότι απάντησα σωστά λέγοντας 50, κι έχει μόστρα έτοιμη την περίπτωση του κωλόγερα από κάτω που λέει "ουάου, κι εγώ 50 απάντησα και τώρα γράφω στο καινούργιο μου ipod". Ότι να 'ναι δηλαδή. Αλλά ακόμα κι έτσι σκέφτεσαι "βρε λες τελικά να υπάρχει διαγωνισμός για ipod;" οπότε πατώντας "συνέχεια" βλέπεις αυτό:



Έτοιμες οι "μαρτυρίες" όλως αυτών των κατάχαρων που λένε τι ωραία που τώρα βλέπουν τσόντες στο καινούργιο τους ipod, και σε καλεί να συνεχίσεις βάζοντας το κινητό σου τηλέφωνο, με ακριβώς από κάτω τη δήλωση της υπεύθυνης τμήματος εξυπηρέτησης πελατών ότι η υπηρεσία δεν είναι συνδρομητική, και στο καπάκι αμέσως από κάτω είναι η "καρτέλα συνδρομητικής υπηρεσίας" που αναφέρει τις χρεώσεις, €6,21 την εβδομάδα σε 3 sms που λαμβάνεις και τέτοια.

Τώρα αν αυτό δεν είναι εξαπάτηση (ούτε καν παραπλάνηση, γιατί σε ipod δε φτάνεις ποτέ) τότε δεν ξέρω τι είναι.

Σαν εκείνες τις ηλίθιες εκπομπές στην τηλεόραση που κοροϊδεύουν τον κόσμο και έχουν μια χαζογκόμενα με μία λέξη κρεμάλα, και κανείς δεν έχει κερδίσει ακόμα, και δεν μπορείς με τίποτα να βγεις στον αέρα, και η αναμονή κοστίζει €400/λεπτό και όποιος παίρνει καταχρεώνεται, και βγάζουν στον αέρα μόνο κάτι δικούς τους που λένε μαλακίες, ώστε η χαζογκόμενα να λέει, να να, ακόμα δεν κέρδισε κάποιος, πάρτε πάρτε τηλέφωνο. Και να βλέπεις τη λέξη "ΚΑΥΛ_ΣΠΥΡΟ", να σου δίνει περιγραφή "το βγάζουμε στο κούτελο όταν έχουμε να γαμήσουμε πολύ καιρό" και να βγαίνει στον αέρα ο (δικός τους) και καλά τηλεθεατής και να λέει "εεεεε, χεχεχε, εεεε δεν ξέεεεεερωωωω, μήπως η σωστή λέξη είναι ΜΑΓΟΥΛΑΔΕΣ;;;" και να λέει η χαζογκόμενα "αααααααχ, όοοοχι, τι κρίμα, χάσατε, μη στενοχωριέστε όμως, συνεχίστε να παίζετε".

Ε, κάτι τέτοιο.

Μετά βλέπεις κάτι τέτοιες εικόνες


 









και νομίζεις ότι θα διαβάσεις κανένα άρθρο περί διατροφής, άντε στη χειρότερη να σου πασάρουν καμιά πρωτεΐνη.

Όοοοοοχι, οδηγείσαι σε μία σελίδα που πουλάνε, συνήθως από κάποια χώρα του εξωτερικού, οποιουδήποτε είδους μαντζούνια (τα οποία δεν έχουν έγκριση ΕΟΦ άρα είναι παράνομα στην Ελλάδα), του στυλ "η δύναμη του βατόμουρου", "το εκχύλισμα της παπάγιας", "παπαροζούμι κροκόδειλου", "η δύναμη του μπλε power ranger" και άλλα τέτοια.

Οι σελίδες αυτές έχουν άπειρες "μαρτυρίες" για το πως η μία έγινε όρκα μετά τη γέννα και ποτέ δεν κατάφερε να χάσει γραμμάριο (χωρίς να το ράψει) αλλά τώρα με αυτά τα χάπια, πέφτει ο κώλος της σαν το Ελληνικό χρηματιστήριο, και το πως ο άλλος που πάντα προσπαθούσε να γίνει σφίχτης δεν τα κατάφερε με 6 ώρες γυμναστήριο 6 μέρες τη βδομάδα για 6 χρόνια, όχι, αυτό το συστατικό του έλειπε, αλλά να, να, τώρα που το πήρε, μέσα σε 1 εβδομάδα είδε φοβερά αποτελέσματα. Και όλα αυτά τώρα είναι μαλακίες που κάνει κάνα 50ευρο το μπουκαλάκι.

Μετά υπάρχουν αυτά τα site με τις προσφορές και τα κουπόνια που και καλά παίρνεις πράγματα πιο φθηνά. Σε πολλά όντως έτσι είναι αλλά υπάρχουν μέσα και κάποια τέτοια:


Λες, να ορίστε, ήθελα πάντα να το αγοράσω αυτό το βιβλίο, και ποτέ δεν το έβρισκα ή ποτέ δεν το αποφάσιζα ή κάτι τέτοιο.

Αλλά τώρα που το βρήκα σε τέτοια προσφορά, μισή τιμή, θα ήταν βλακεία να το αφήσω να πάει χαμένο.

Έτσι πας και το αγοράζεις. Εγώ π.χ. πήγα πρώτα στο site του ίδιου βιβλιοπωλείου που μέσα από το site κουπονιών πουλούσε αυτό το βιβλίο €9,90 με έκπτωση 48% και βρήκα το εν λόγω βιβλίο με τιμή λιανικής γύρω στα €8,50. Κλασική περίπτωση εκπτώσεων που πάνω από την τιμή που είχες έτσι κι αλλιώς, γράφεις μία μεγαλύτερη και τη σβήνεις.

Μετά υπάρχουν λογιών λογιών εικόνες και τεχνάσματα έτσι πιο interactive και καλά π.χ. χτύπα την κατσαρίδα, βάλε τα χαρτιά στο καλάθι, πέτυχε το πουλί, χτύπα τ'@@ του παπά, και άλλα τέτοια, ή άλλα όπως π.χ. τα παρακάτω:



Όλα αυτά οδηγούν σε εκείνα που είπαμε παραπάνω, τους φοβερούς διαγωνισμός ipod και τις "μη συνδρομητικές υπηρεσίες" που σε χρεώνουν πολλά ευρώ για κάθε μήνυμα που χωρίς να θέλεις σου στέλνουν.

Το θεϊκότερο όλων είναι αυτό:


Επενδύσεις με χρήση μόχλευσης από άσχετους = καταστροφές ζωών, κλείσιμο σπιτιών και τέτοια.

Η μόχλευση είναι μία μορφή δανείου (χωρίς όμως τις τυπικές του ιδιότητες, χαρτούρες κλπ) η οποία είναι εύκολο να την περάσεις στον άλλο ότι δεν τρέχει τίποτα, δεν είναι δάνειο, όλα καλά. Πλην όμως η έκθεσή σου στον κίνδυνο είναι πάρα πολύ μεγάλη.

Και πάλι υπάρχουν οι μαρτυρίες της Κατίνας, που καθοδόν για να πάει να καθαρίσει σκάλες έβγαλε €269, καθώς και της Μαίρης που φτιάχνει νύχια, που την τελευταία εβδομάδα έβγαλε €3.860. Και βέβαια δεν γίνεται να αφήσουμε έξω τον Πάνο το σουβλατζή που μέχρι να τυλίξει 10 σουβλάκια έβγαλε €500.

Υπάρχουν πλατφόρμες που σου δίνουν μόχλευση (δηλαδή πολλαπλασιασμό κεφαλαίου 100/1, 200/1, ακόμα και 400/1). Η παραπάνω εικόνα αναφέρεται σε 400/1. Δηλαδή εσύ βάζεις ένα κεφάλαιο 100 ευρώ, και μπορείς να επενδύσεις €40.000. Σκέφτεσαι αρχικά, α, ωραία, εγώ μόνο 100 ευρώ έβαλα, ναι, αλλά φιλαράκο είσαι υπεύθυνος για όλο το ποσό των €40.000 κι έτσι για κάποιον που δεν ξέρει, είναι όχι φίδι στον κόρφο του, αλλά φίδι στον κώλο του.

Η παραπάνω περίπτωση του 400/1 σημαίνει ότι για κάθε 1 pip (1/10.000 του ευρώ είναι αυτό) μεταβολής, το κεφάλαιο που έχω παίξει μεταβάλλεται κατά 4 ευρώ.

Παράδειγμα: βάζω 100 ευρουλάκια (που μπορεί να σκέφτομαι, έλα μωρέ, το πολύ πολύ να τα χάσω δεν τρέχει τίποτα) και έχω στη διάθεσή μου €40.000 να επενδύσω. Παίζω ας πούμε σε μία ισοτιμία νομισμάτων κι εκεί που η ισοτιμία μου είναι 1.3456 πέφτει ύστερα από λίγη ώρα στο 1.3211. Αυτή είναι μία απώλεια 245/10.000 του ευρώ (π.χ.) όπου κάθε ένα τέτοιο pip το πλερώνω 4 ευρώπουλα και ξαφνικά είμαι μέσα 245 x €4 = € 980. Μόλις έβαλα €100 που έλεγα άντε ας τα χάσω, και ήδη χρωστάω €1.000. 

Αυτό το άρθρο περιγράφει αρκετά καλά το τι παίζει και τους κινδύνους της μόχλευσης.

Με λίγη φαντασία, και μπόλικη άγνοια, πάνε οι οικονομίες σου, το σπίτι σου, η περιουσία σου, η ζωή σου, των δικών σου, των παιδιών σου, των παιδιών τους κλπ. Και αυτές οι διαφημίσεις παίζουν με τον τρόπου που παίζουν, και προσελκύουν ανυποψίαστους. Μεγάλη επιτυχία...

Είναι απίστευτο το τι μπορεί να πάθει κανείς από τέτοιου είδους διαφημίσεις στο internet...

1 σχόλιο: